CSR i Public Relations

Program: „CSR i Public Relations”


CSR i PROdpowiedzialność społeczna biznesu (CSR) wydaje się być obowiązkowym elementem zaangażowania marketingowego każdej firmy. Powstają rankingi odpowiedzialnych firm, które często bulwersują, bo znamy przykłady lepszych działań, a pierwsze miejsca w rankingu nie są nam znane. Dlaczego tak się dzieje? Być może CSR jeszcze nie stał się filozofią działania firmy, a tylko jej narzędziem reklamowym.
Public relations to obowiązkowe narzędzie komunikacyjne marki. Ktoś nawet powiedział, że XXI wiek to koniec marketingu, teraz będzie PR. Skoro tak, to trzeba wiedzieć czym jest i jak go "robić". “There's a saying people use to explain the difference between advertising and PR: "Advertising you pay for, PR you pray for." Taka praktyczna wiedza zostanie przekazana w czasie drugiego dnia seminarium przez wieloletniego "pijarowca".

Najbliższy termin zajęć:

Ustalany z zebraną grupą minimalną (zapraszamy do programu MGM)


  • Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 10:00 i trwają w blokach po ok. 1,5 godziny do 17:00.
  • Zajęcia mogą trwać dłużej w zależności od zaangażowania grupy.
  • Każdego dnia przewidziana jest przerwa na obiad ok. godziny 13:00, która trwa ok. 45 min.
  • Informacje o terminie zajęć podawane w serwisie oznaczają, że są jeszcze wolne miejsca.
  • Ze względu na małą liczebność grup seminaryjnych prosimy o jak najwcześniejsze zgłoszenia.

Dzień - 1 – „Corporate Social Responsibility”

Krzysztof Jakubiak
  • Wprowadzenie do CSR
    • Geneza i ewolucja idei społecznej odpowiedzialności biznesu
    • CSR - co to jest?
    • CSR, PR, marketing - punkty styczne i różnice
    • CSR a etyka biznesu
    • teoria interesariuszy
  • Analiza interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych
    • interesariusze zewnętrzni
      • identyfikacja
      • badanie oczekiwań
      • możliwe pola współpracy
      • narzędzia CSR wywierania wpływu
    • CSR wewnętrzny
      • rekrutacja
      • motywacja
      • budowanie zespołu
      • rozwój kompetencji
    • wolontariat pracowniczy
      • kreowanie
      • zarządzanie, wspieranie
      • korzyści
  • CSR - dowolność czy wymóg rynku?
    • CSR „twardy” a CSR „miękki”
    • Rząd Polski o CSR
  • CSR w strategii marketingowej
    • sponsoring w aspekcie społecznego zaangażowania biznesu
    • kampanie społeczne jako narzędzie marketingowe
    • charytatywność na sprzedaż
  • Strategiczny CSR
    • wykorzystanie zasobów
    • korzyści
    • wspieranie rozwoju
  • Raportowanie
    • zasady
    • case studies
  • Czy i jak komunikować działania CSR?
    • cele
    • zasady
    • kanały komunikacji
    • dialog z interesariuszami
  • Inne aspekty CSR
    • współpraca firm z NGO
    • fundacje korporacyjne - plusy i minusy
    • drażliwe tematy - związki zawodowe
    • case study

Krzysztof Jakubiak

Dzień - 2 – „Public Relations w praktyce”


Seminarium przeznaczone jest dla

  • osób chcących poszerzyć swoje kwalifikacje zawodowe o PR,
  • pracowników PR chcących rozwijać i doskonalić swój warsztat,
  • specjalistów w dziedzinie marketingu, sprzedaży lub HR chcących wzbogacić swoją praktykę o aspekt PR
  • menedżerów, którzy chcą zadbać o komunikację z audytoriami wewnątrz i na zewnątrz organizacji

Celem seminarium jest przekazanie uczestnikom wiedzy oraz wytrenowanie umiejętności z obszaru praktyki public relations.

Uczestnicy seminarium zyskają

  • świeże spojrzenie na koncepcję PR
  • znajomość współczesnej praktyki oraz rynku PR
  • umiejętność efektywnego organizowania współpracy z agencja PR
  • umiejętność pozyskiwania klientów dla agencji PR i rozwijania współpracy z nimi
  • praktyczną umiejętność planowania strategii PR oraz stosowania kluczowych narzędzi PR
  • podstawowe umiejętności miękkie niezbędne w pracy PR

Zajęcia łączą w sobie

  • wykład,
  • studium przypadku,
  • wymianę opinii i doświadczeń uczestników,
  • praktyczne ćwiczenia doskonalące kompetencje zawodowe oraz umiejętności miękkie.
  • Public Relations
    • sposoby rozumienia
    • definicje
    • funkcje
    • PR a reklama

case: Komunikacja wewnętrzna w firmie

  • Techniki Public Relations
    • narzędzia
    • projekty
    • monitoring

case: Konsumenci internetu

case: Telewizja internetowa

case: Kampania lobbyingowa

  • Message House

case: Strategia budowania wizerunku korporacji

  • Media Relations
    • współczesne media
    • zasady współpracy z mediami
    • komunikaty prasowe
    • spotkania prasowe
    • Media Policy

case: Komunikat prasowy

case: Spotkania czwartkowe

  • Interesariusze
    • teoria interesariuszy
    • mapping
    • ocena
    • zarządzanie

case: Portal społecznościowy

  • Efektywne Public Relations
    • dopasowanie do grup docelowych
    • algorytm efektywnej komunikacji

case: Minikampania produktowa

  • Odpowiedzialność społeczna (CSR)
    • geneza CSR
    • strategia zarządzania CSR
    • normy, kodeksy
    • cele i korzyści

case: Ranking CSR

case: Ankieta CSR

  • CSR - PR - Marketing
    • definicje
    • wzajemne relacje i oddziaływania
    • punkty styczne
    • reklama społeczna
    • Strategiczny CSR
    • Trendy

case: Korporacyjny program społecznej odpowiedzialności

  • Zarządzanie kryzysowe
    • zasady
    • prewencja
    • procedury

case: Kryzys globalnej marki